Találkozás a pandákkal

2006. szeptember 13, szerda

A reggelivel nincs gond - gyümölcsök, müzlik, bundáskenyér, sült szalonna, párolt zöldségek, bármi. Degeszre ettük magunkat, de ma úgysincs megerőltető program, csak kellemes hajókázás a Li folyón. A 437 km hosszú folyónak a Guilin és Yangshou közti szakasza a leglátványosabb, így ez az egyik legnépszerűbb kínai turistacélpont, különösen a belföldi turistacsoportok körében. A parton most is vagy egy tucat közepes méretű hajó sorakozott, az egyikbe beterelték a mi csapatunkat is, aztán nekivágtunk. Leszámítva a turistahajók végeláthatatlan sorát, a táj lenyűgöző volt: érdekes formájú karszthegyek, mintha a könyvekben látott kínai festmények keltek volna életre.

A célállomás, Yangshou is csodálatos hegyek között fekszik, és amolyan igazi hátizsákos turistaközpont remek éttermekkel, internet-kávézókkal, batikolt ruhákat árusító üzletekkel és az elmaradhatatlan plazmatévés bárokkal.

Este gyors vacsi, méregerős mogyorós csirke, aztán egy különleges programra indultunk páran, a folyóparti fényjátékra. Hasonló lézershow több városban is van, de itt a leglátványosabb, egy neves filmrendező (Zhang Yimou) komponálta a látványt. A 700 statiszta a vízen mozog, részben csónakban, részben láthatatlan mólókon, nekünk mindenesetre úgy tűnt, hogy a vízen sétálnak. Háttérben a kivilágított hegyek és persze csodálatos zene szolgáltatta a hangulati aláfestést, remek esti program volt.

2006. szeptember 14, csütörtök

Mint minden rendes kínai, én is korán keltem, hogy thaichi-val kezdjem a napot. Yangshouban szinte mindenből van egy-két órás gyorstalpaló a kíváncsi külföldieknek: kalligráfia, kínai főzéstudomány, mandarin, helyi társasjátékok vagy például a thaichi. A "mesterem", Mai a szállodába jött értem és egy templom verandáján mutatta meg a gyakorlatsort. Jó időben a folyópartra járnak a helyiek, de most szemerkélt az eső, így mások is a templom fedett folyosóira menekültek. Ez az egy óra persze csak egy kis kóstoló volt, de nekem nagyon tetszett a gyakorlatsor, remek egészségmegőrző, preventív sportnak tartom, érdemes lenne otthon is nekidurálni magam. Sport után reggeli, aztán aludtam még egy pár órát, hogy behozzam a lemaradást. Délután kis fotózás, aztán masszázs Dr. Lily klinikáján, ahova Mai protezsált be. Jól meggyúrtak, úgyhogy kellően ellazulva vetettem be magam az üzletek közé. Mangós kacsát vacsoráztam, próbálok maradni az ismerős alapanyagoknál, de azért újszerű kombinációkban, mégsem ehetek állandóan sült krumplit, mint a gyomorbajtól rettegő angol útitársak. Este újra érdekes program volt, kormoránok segítségével halászat - elég undorító, ha belegondolunk. A kormoránok torkát elkötik, hogy ne tudja teljesen lenyelni a halakat, viszont három-négy kisebb halat is el tud raktározni a torkában. A gazdája időnként kihúzza lábukra erősített kötél segítségével a madarakat a tutajára és kiböfögteti belőlük a halakat - majd visszaküldi őket halászni. A munka végeztével kiszedik a torkukból a kampót és végre kapnak ők is egy kis kóstolót a zsákmányból. A kormoránokkal komoly kereskedés folyik - a jó szemű halászok a családfa és külső jegyek alapján biztos kézzel kiválasztják a legjobb madarakat, melyek ára akár több száz dollárt is elérhet.

2006. szeptember 15, péntek

Jó pár óra buszozással indítottuk a napot Longjiba, a 800 méter magasan fekvő faluba. Mesebeli a táj - a zöld ezer árnyalatában pompázó rizsteraszok, cölöpös faházak piros lampionokkal és népviseletbe öltözött, mosolygós falubeliek.

Ebéd után sétáltunk egy nagyot a környéken, jólesett végre egy kis mozgás. A vacsora, mint minden étkezés, kommunális volt, azaz kihozták a kerek, körben forgatható asztalokhoz a 8-10 fogást és mindenki abból evett, ami jólesett. Imádom ezt a rendszert, mert éttermekben mindig nehezen döntök, mit kóstoljak meg, és itt végre kedvemre torkoskodhatok. Desszertben viszont elég szegényesek, a helyiek sült méhecskét csemegéztek és bár közülünk is megkóstolták egy páran, én valahogy nem kívántam meg. Este szókirakóst játszottunk, én persze hátrányban voltam egy kissé az angolokkal szemben, de azért időtöltésnek jó volt.

2006. szeptember 16, szombat

Visszabuszoztunk Guilinbe és a délutánt a környéken töltöttük, mindenféle kis programokkal. Először egy teaültetvényt látogattunk meg, ahol meglepődve hallottam, hogy a zöldteában több a koffein, mint a feketében - itthon mindig azt hallom, hogy a zöld tea koffeinmentes, ezért egészségesebb. Nemcsak én tudtam így, az angolok is hüledeztek, pedig ők mégiscsak teaszakértők. De nem annyira, mint a teaültetvény idegenvezetője, aki 4 évig tanulta egyetemi szinten a teakészítés fortélyait. Megkóstoltunk különféle teákat és megtanultunk néhány alapvető szabályt - például hogy ha ízlik a tea, akkor ezt úgy kell jelezni, hogy az ujjainkkal finoman ütögetjük az asztal szélét. Ha szinglik vagyunk, egy ujjal, ha elkeltünk már, két ujjal és ha ez titok, akkor öt ujjal. Aztán megnéztünk egy festőműhelyt, ahol kipróbálhattuk az ecsettel festést, majd egy gyógy-központba mentünk, ahol remek lábmasszázst kaptunk.

Este kibuszoztunk a reptérre (irány Chengdu), becsekkolás után itt vacsoráztunk. Kis hezitálás után kihagytam a malacpéniszt és a csirkevesét, és megint csak valami hagyományos sült tésztát ettem. Az egyik csaj a csoportból ma is egész nap nyafogott, mint indulás óta minden nap, bár nehezen tudom követni, hogy mikor mi a baja. Ha közösen étkezünk, akkor az, hogy miért eszünk mindig nyugatiasan elkészített kínai kajákat, ő inkább kutyát és macskát szeretne. Ha viszont nincs közös étkezés, akkor visítva menekül a piacról az első Kentucky Fried Chicken-be és elfúlt hangon szidja a csoportkísérőt, hogy miért nem biztosít rendes kaját. Elképesztő egy nőszemély.

2006. szeptember 17, vasárnap

Reggel izgatottan ébredtem - és gondolom, a pandák is, hiszen ma találkoztunk először. A chengdui pandaközpont előtt vagy 50 turistabusz sorakozott, ráadásul zuhogott az eső, nem indult jól a nap. De amikor megláttam az első pandamacit, akkor felőlem eshetett rám az eső - szólni nem tudtam a meghatottságtól. Mindig is tudtam, hogy irtó aranyosak, de élőben ezerszer aranyosabbak, mint képeken. Csak ülnek a kis szőrmókok, rágcsálják a bambuszt, időnként kicsit odébb gurulnak, áthelyezik a testsúlyt a másik oldalukra és ott majszolnak tovább. Hihetetlen édesek, ahogy ide-oda hemperegnek vagy ahogy csak elnyújtózva ejtőznek egy-egy faágon.

A kutatóközpont területén kb. 40 panda él, jó nagy területen, úgyhogy nem kell őket sajnálni, nincsenek kis ketreces zugok. Rengeteg bambuszt kapnak, jó dolguk van - az egész területről lerí, hogy itt aztán nem számít a pénz, megkapnak mindent. Mázlink volt, mert az elmúlt hónapban két ikerpár is született, úgyhogy láttunk négy pici panda-bébit, még inkubátorban voltak. Imádom őket.

A játékbolt telis-tele volt persze plüss pandamacival, de nem volt aranyos a képük, úgyhogy nem vettem, majd talán később. Ebédelni a Wenshu templomba mentünk, ahol igen különleges fogásokat kaptunk - mind vegetáriánus volt, de látszatra csupa húsétel. Az összes fogás híres kínai húsételeket mintázott - pekingi kacsa, rákok, stb. - és az ízük is tökéletesen megtévesztő volt, pedig mind kizárólag növényi alapanyagokból készült.

Délután öt óra buszozás Dazuba, ahol kihagytam a csoport közös vacsoráját (nem bírom tovább hallgatni az állandó nyafogást). Inkább sétáltam a helyi főutcán, fotóztam a járókelőket, befeküdtem egy masszázsra és írtam pár levelet haza.