ÉJSZAKAI ÉLET
There is something in the New York air that makes sleep useless.
(Simone de Beauvoir)
A kínálat egyszerűen elképesztő. Nekem két év sem volt elég,
hogy mindenbe belekóstoljak. Hiszen egy előadás a Metropolitan Operában, egy
hangverseny a New York Filharmonikusok tolmácsolásában, egy jazzkoncert a
város valamely világhírű klubjában, egy modern táncelőadás a Joyce Theaterben, egy musical a Broadwayn, egy
rock koncert vagy kosárlabdameccs a Madison Square Gardenben - mind-mind életre
szóló
élmény. És ezek csak azok a programok, amiket az ember kapásból tud. Többször is
előfordult velem, hogy véletlenszerűen betévedtem teljesen ismeretlen jazzkoncertre
vagy egy alig 25 fős színházi előadásra - és napokig fel sem ocsúdtam, annyira
csodálatos alakításokat láttam. A helyszínek, klubok állandóan változnak,
úgyhogy nagyon nehéz tanácsot adni - a legjobb utazás előtt alapos
kutatást végezni az interneten (a következő lapon lesz erre pár
hasznos link) és a városban is nyitott szemmel járni.
Sajnos néhány régi kedvencem, ahova diákéveim során,
1994-1996 között oly sokat jártam, már bezártak... de néhány
paragrafusban
hadd emlékezzem meg róluk. Nem csak a nosztalgia miatt, de tartozom
ezeknek a kluboknak egy főhajtással - és úgy gondolom, a város történetéhez
ők is hozzátartoznak. Érdemes elolvasni a behivatkozott cikkeket róluk,
mert a lenti klubok nagyban hozzájárultak New York szelleméhez.
2006-ban bérleti díj hátralék miatt Patty Smith
koncertjével búcsúzott a CBGB (teljes nevén CBGB OMFUG, azaz " Country,
bluegrass, blues, and other music for
uplifting gourmandizers"), többek között Blondie, Ramones, a Sonic
Youth és a Talking Heads fellépéseinek színhelye. A legendás
jazzklubok közül nincs már meg az 1969-1996 között a Greenwich
Villageben működött
Bradley's,
1998-ben lehúzta rolóit a 106. utca
csodálatos kis klubja, az Augie's. 2005-ben volt az utolsó koncert a
Fez under Time Cafe színpadán,
ahol látogatásaimkor még Charles Mingus lánya volt a jegyszedő a csütörtök
esti Mingus Big Band koncerteken. Az alternatív színházak sorából
hiányzik a Surf Reality, amely a maga családias (65 férőhelyes) termével
1993-2003 között a kísérleti színházak, modern zenei előadások,
kaberék otthona volt. Szintén kezdő zenészek, komikusok ugródeszkája
volt az East Village-ben működő Sin-É, ahova mindig
érdemes volt bekukkantani, különösen, mert belépő soha nem volt. Itt
lett népszerű a Beavis and Butt-head rendezője, fellépett Sinead
O'Connor, a közönség soraiban pedig időnként Iggy Popot vagy a U2
tagjait is megtalálhattuk. Lassan feledésbe merül a Tramps is, pedig én
itt láttam Ray Charlest. Nagyon drága volt ugyan a jegy, de a kifárasztásos
taktikát alkalmaztam. Addig telefonálgattam a sajtófelelősnek ingyen belépőért, míg megunta a
könyörgésem, és félretetetett nekem két tiszteletjegyet.
Bezárt a
Louisana Community Bar and Grill,
ahol minden este élő zene volt, belépő nélkül, igazi házibuli
hangulatban, no meg finom ételek, helyes pincérfiúk és lojális törzsközönség
- akik a mai napig őrzik a hely emlékét egy facebook csoportban. Emlékszem,
egyik este épp a bárpultnál ácsorogtunk, nem volt már hely sehol,
amikor egy idős, erősen kisminkelt fekete bőrű asszonyság odatolta a
székét nekünk, üljünk csak le. Ránk bízta a táskáját, vigyázzunk
rá egy kicsit. Gondoltuk, kimegy a mosdóba és mindjárt visszajön.
Amikor félóra múlva se tért vissza, kezdtünk gyanakodni. Kényszeredett
vigyorral viccelődtünk azon, hogy talán bomba van a táskában... Aztán
meguntuk az ácsorgást, és beverekedtük magunkat a színpad elé. Ott
énekelt a néni és kedves mosolyt küldött nekünk a színpadról...
Annyi
drogos razzia után végleg bezárt egy templomban kialakított táncos
hely, a Limelight, ahol
a főhajó mennyezetéről ketrecek lógtak le, melyben félmeztelen táncosnők
vonaglottak. Szintén már csak emlék a Tunnel, mely
kibírhatatlanul hangos techno és hip-hop partijaival vonult be a történelembe
- de nevezetesek maradnak a névadó vonatsínek, az unisex mosdók és az
elképesztő hőség (akkor még nem járatták csúcsra a légkondicionálókat,
ráadásul itt egyáltalán nem is voltak). Ugyancsak örök emlék marad a Jackie 60,
a legendás kedd éjszakai, főleg meleg közönséget vonzó műsorával, ahol időnként alig mertem
felnézni a színpadra.
Végül
emlékezzünk meg a Collective Unconscious
csoportról, amelynek a Ludlow street-en levő
színházába a Lower East Side-ra évekig jártam szerda esténként az amatőr szavaló és zenész versenyekre.
Rev. Jen Miller vezette itt be az úgynevezett
Anti-Slam esteket, ahol
a szokásos amatőr versenyek 1-től 10-ig kapható pontjaival ellentétben itt minden versenyző minden produkcióra 10 pontot kapott.
Imádtam ide járni - szerintem ebbe a klubba 10 háztömbnyi távolságról
se jött senki, nemhogy turista. A kb. 20-40 fős közönség
nagy ovációval fogadott minden előadást. A klubra nem lehet ráfogni, hogy
profit orientált lett volna - évekig 3 dollár volt a belépő, és nem
volt bár sem, a szomszédos Delibe jártunk át italért.
No, de térjünk vissza a jelenbe és nézzük, melyek azok
a helyek, amik túlélték az elmúlt 15 évet. Mivel én azóta csak néhány
rövid látogatáson voltam a városban, nem ismerem a legújabb, éppen
menő helyeket, így csak azokat tudom felsorolni, amelyek már 1995 körül
is megvoltak és még mindig bírják a versenyt.
A nyáron New Yorkba látogató turistákat ingyenes előadások garmadája
kárpótolja a szinte elviselhetetlen hőségért. Mindenekelőtt a Central Park érdemel
említést, ahova számos híres produkció kivonul szabadtéri előadásokat tartani: a
Metropolitan Opera, a New Yorki Filharmonikusok, jazz- és rock zenészek. Sok
világhírű előadó is fellépett már itt, Pavarottitól Patti Smithig. A város több más
parkjában is tartanak ingyenes koncerteket, például a Prospect Parkban, a Bryant
Parkban, vagy a Lincoln Center előtti téren. Hasonlóképpen, a nagy irodaházakban,
mint például a World Financial Center télikertjében vagy a Rockefeller Centerben
hétköznapokon délidőben vagy késő délután élvezhetünk remek zenét belépő
nélkül. Ezen koncertek esetében nem érvényes az olcsó húsnak híg a leve
bölcsesség, mert időnként kifejezetten híres zenészekkel is találkozhatunk. Többek
között Dave Brubeck is fellépett már a WFC kertjében. Az előadások listáját
megtaláljuk a Village Voiceban
vagy internetes programkeresőkben.
Van még néhány aranyszabály, amivel érdemes tisztában lenni,
mielőtt belevetjük magunkat az éjszakába. Hétvégén rengeteg
Manhattanen kívüli
fiatal özönlik ide a másik négy városrészből és New Jerseyből. Ilyenkor sok klub
rendkívül zsúfolt és az árak is jóval magasabbak. A magára valamit is adó
manhattani ifjú ezért inkább hétköznapokon jár koncertekre és táncolni. Az sem
mindegy, hogy jelenünk meg bizonyos helyeken. Míg a Metropolitan Operába akár
joggingruhába is bemehetünk, bizonyos klubok nagyon megválogatják, kiket engednek be.
Hiszen a közönség öltözékén is múlik a klub image-e, divatossága. Attól, hogy le
tudjuk perkálni a borsos belépőt, még ne higgyük azt, hogy be is jutunk a felkapott,
divatos helyekre. A megfelelő öltözet nem feltétlenül elegáns öltözetet jelent.
Bár vannak helyek, ahol kötelező az öltöny, máshol tilos. A Webster Hallban
például egy időben a háromcsíkos Adidas póló volt a legmenőbb szerkó, amit
leginkább használtruha kereskedőknél lehetett beszerezni. De pár hónap múlva ezt
felváltotta a száz százalékos nylon ingek őrülete, ugyancsak húsz évvel ezelőtti
divatot felelevenítve. A legbiztosabb öltözék talán a tiszta fekete, azzal sehol nem
jöhetünk zavarba. Ugyancsak jó tudni, hogy éjfél előtt szinte halottak a klubok. Az
igazi éjszakai élet éjfél és hajnali 4 között zajlik. Végül az árakkal
kapcsolatban érdemes elmondani, hogy szinte mindegy, mit iszunk. Az üdítők, a sör, a
bor és a tömények szinte egy árban vannak.
New York egész éjjel él. Ahogy Frank Sinatra is megénekelte: The
city never sleeps... Ne aludjunk hát mi sem, kóboroljuk át az éjszakát, kukkantsunk be
minél több klubba, hallgassunk bele különféle zenékbe. Majd alszunk otthon. És ne
sajnáljuk a programokra a pénzt. Azt a elektromos kütyüt majd otthon is megvehetjük - itt
költsünk inkább belépőjegyekre.
Színházak
In New York people don't go to the theatre - they go to see hits.
(Louis Jourdan)
Broadway színházak
A híres, nagy show-kat évekig, néha évtizedekig adják, telt
házakkal. A jegyek meglehetősen drágák A városban három helyen lehet
diszkont jegyeket vásárolni a
TKTS
irodáiban - a Times Square-i sor kilométereken keresztül kígyózik
minden nap, érdemesebb a másik két helyszínen próbálkozni. Az
"Off-Broadway" nem a várostérképen levő elhelyezkedésre utal, hanem
a kisebb színházak gyűjtőneve. Hivatalosan a 100 és 499 fő közötti színházak
tartoznak ide, az ennél is kisebbek az Off-Off-Broadway kategória. A jegyárak
jóval alacsonyabbak, a produkciók kevésbé elegánsak (extrém esetekben egy átalakított garázsban kell sámlikon
ülni), de annál frissebb, innovatívabb a megközelítés, és annál biztosabb, hogy
nem az anyagi siker, hanem a színházi játék van előtérben.
Messze a legjobb színházi előadás, amit New Yorkban láttam, egy
egész pici színházban volt, ahol egy fiatal társulat felújította a Hairt. Sajnos
elfogyott a támogatásuk, így néhány hét után levették a darabot a programról, de
addig sikerült kétszer is megnéznem. A hangulatra jellemző, hogy a szünetben a
színészek kivonultak a közönséggel beszélgetni és cigarettázni a színházterem
elé az utcára és kedélyesen kérdezgették, hogy tetszik az előadás. A
darab nagyjából az eredeti forgatókönyv szerint zajlott, de volt egy-két jópofa
kiszólás. Például amikor bejött az egyik színész, egy másik szereplő a
közönség felé fordulva megjegyezte: Pont úgy néz ki, mint James Brown, nem? És a
zenekar rázendített egy James Brown nótára. Majd mintha mi sem történt volna,
folytatták a műsort. Amikor először néztem meg a darabot, utolsóként jutottam be a
nézőtérre, és mivel pont az első sor elején, középen maradt egy üres hely, oda
ültem le. A Hud-ot játszó fiú egy énekszám alatt a koreográfia szerint valakit
felhúz a színpadra, és mivel épp én ültem aznap kézközelben, így hát engem
kapott el. Kissé zavarban voltam, de nem volt mit tenni, táncoltam mellette a dal
végéig, amikor is egy nagy puszit kaptam a közönség üdvrivalgása közepette. Mások
ugye egy életen keresztül álmodoznak, hogy feljussanak a Broadway színpadára, engem
meg szinte felcibáltak... A darab végén mindenkit meginvitáltak egy hatalmas
össztáncra, fantasztikus hangulat volt.
Jelenleg is fut egy másik kedvencem, a
Blue Men Group
produkciója. A Blue Men Group, három kékre festett fejű fiú, az Astor Place
Theaterben lép fel. Óriási hangulatú az előadás, amibe a nézőket is bevonják, én
már rég vihogtam ennyit színházban.
Egyéb színházi produkciók
A "performance art" legnevesebb helye a
La MaMa
(74A E. 4th
Street). 50 év kísérletező év áll mögötte. Itt aztán mindenféle előadást
láthatunk, a modern tánctól a színházi darabokon át az egyszemélyes
performance-okig. A LaMaMa négy épületből áll, melyekben két színházterem, egy
kabaré, hét emeletnyi próbaterem, non-profit irodák, kiállító-terem, oktatóközpont
és könyvtár található - mind a kísérletezgető színházi csoportok
szolgálatában. A belépők abszolút megfizethetőek és garantáltan érdekesek az
előadások.
Még kisebb, családiasabb intézmény a
Dixon Place
(161A Chrystie St., a Rivington és Delancey között). Itt abszolút oldott hangulatban,
kényelmes fotelokban és kanapékon ülve élvezhetjük az előadásokat.
Egyszer egy nagyon fura zenekart hallgattam meg itt: negyvenes korú zenészekből állt,
hatalmas virágokkal díszített ingekben léptek fel. Borzasztóan élvezték a közös
zenélést, boldogan mosolyogtak egymásra, miközben a közönség kissé döbbenten
nézte őket. A zenekar tagjai időnként megkérdezték az énekes hölgyet, mi a
következő nóta. Ő belenézett a jegyzeteibe, megmondta, és a fiúk
lelkesen felkiáltottak: Jaj, az jó! Végül is... tényleg jó volt.
Mozi
Manhattan vagy 50 mozijában (a legtöbb soktermes, így
valójában ennél jóval több
helyen) valószínűleg mindenki talál kedvére való filmet. Szinte kizárólag új
filmeket játszanak, régi csemegéket elég nehéz kifogni. Hacsak nem
vagyunk film-őrültek, erre kár pazarolni az időt - a legtöbb film előbb-utóbb
feltűnik az otthoni mozikban, videó-tékákban is.
Tánc
Természetesen táncból is van minden: öt nagy
balett-társulat, több
tucat modern tánccsoport, és ezernyi szólótáncos. A város egyik büszkesége a sokak
által a világ legjobbjának tartott New York City Ballett és itt találjuk az ország
legrégebbi művészeti akadémiáját, a Brooklyn Academy of Musicot is. De én a hatalmas
választékból csak egyet emelnék ki, mégpedig egy modern táncszínházat,
ez pedig a Joyce Theater (175 8th Avenue, 242-0800).
A modern tánc rajongóinak zarándokhelye a Chelsea városrészben lévő színház, ahol
egymást követik a híresebbnél híresebb produkciók. Nekem a Parsons Dance Companyt
volt szerencsém látni, és tényleg életre szóló élmény volt. Az este során több
rövidebb táncdarabot láttunk, de messze az a szólótánc volt a legjobb, amit maga
David Parsons táncolt sztroboszkópikus fényben. Amikor felvillant a fény, mindig
felugrott, ezzel azt az illúziót keltve, mintha a levegőben repülve táncolna. A
közönség nem hitt a szemének. Mindenki felpattant, lélegzetvisszafojtva nézte a
táncost és a szám végén hatalmas vastapssal jutalmazta a bizonyára nem kevés
gyakorlást igénylő produkciót (Címe: Caught). A jegyek általában meglehetősen drágák,
de ki lehet fogni kedvezményes, 10 dollárosakat is, próbálkozni kell.
Itt nem lehet melléfogni, minden előadás jó, úgyhogy bátran nézzük
meg, ami a műsoron van.
Komolyzene
... the true New Yorker's secret belief that people living anywhere else
had to be, in some sense, kidding.
(John Updike)
A new yorkiak komolyan veszik a komolyzenét. A Metropolitan előtt
időnként kilométeres sorok kígyóznak és a borsos árak ellenére is szinte minden
előadás teltházas. Az ingyenes Central Park-beli előadásokat százezrek látogatják
és a nagy nevek fellépéseire rock koncertekre emlékeztető tülekedéssel lehet csak
bejutni. Sok előadásra pillanatok alatt elfogynak a jegyek, de a koncertek
napján
gyakran hozzájuthatunk visszamondott és állóhelyekre szóló jegyekhez, így soha ne
adjuk fel a próbálkozást.
Metropolitan Opera
Lincoln Center, Broadway és 65th Street, 799-3100
Ide még azok is elmennek, akik egyébként nem szeretik az operát (mint például én),
mert mégiscsak megható végignézni egy előadást a világ egyik legjobb
operaházában. A jegyekről nehéz általánosságban beszélni - időnként hónapokra
előre sem lehet kapni, máskor az előadás előtt is van még. Az árak is meglehetősen
széles skálán mozognak. A költségérzékeny kultúrarajongók állóhelyekre is
bemehetnek. Ennél csak egészen picit drágábbak, de jóval kényelmesebbek a legfelső
emelet egyes ülései, ahonnan ugyan nem látjuk az egész színpadot, de akár
20 dollárért is bejutunk a szentélybe. És ha már bent vagyunk, csak rajtunk múlik,
hogyan helyezkedünk... üres helyek ugyanis mindig maradnak, így csak szemfülesnek kell
lenni és megkaparintani egyet. Az előadások szövegét a székek hátuljába épített
kis képernyőkön lehet angolul olvasni. Jó tudni, hogy ha azt halljuk valakitől,
hogy a "Met"-be megy, akkor az az operát jelenti, nem pedig a hasonló
nevű
múzeumot.
Avery Fisher Hall
Lincoln Center, Broadway és 65th Street, 874-2424
A The New York Philharmonic, valamint a fanatikus rajongótáborral
rendelkező Mostly Mozart Festival
otthona. A Mozart fesztivál
július-augusztusban zajlik, míg a filharmonikusok szeptemberben veszik át a terepet.
Remek alkalmi viszont a
filharmonikusok délelőtti próbája, ahova néhány dollárért is be lehet jutni. Az
Avery Fisher Hallban időként jazzkoncertek is vannak, én egy
felejthetetlen Keith Jarrett zongoraestet hallottam itt. Maga a koncert nem volt igazán
izgalmas és alig egy órát tartott. Az utolsó akkordnál a közönség nagy része
szokás szerint kiviharzott a ruhatárba, de egy maroknyi lelkes csapat visszatapsolta a
művészt. És a kitartás elnyerte jutalmát: kaptunk még egy óra zenét, sokkal
izgalmasabbat,
mint az eredeti koncert volt.
Carnegie Hall
154 W. 57th Street, 247-7800
Híres szólisták és kamarazenekarok lépnek fel itt rendszeresen. No és itt játszott
a Kings Singers is, akiket Budapesten is mindig megnézek, így itt sem hagytam ki a
koncertjüket. Meg kell mondjam, hogy a pesti koncerteknek sokkal jobb a hangulatuk, ahol
a kedvenc örökzöldjeimet ráadásként szokták elénekelni a fiúk. New Yorkban
viszont az utolsó szám elhangzása után mindenki veszi a kabátját és sietős
léptekkel elhagyja a nézőteret, egy egészen rövid udvarias taps után. Én csak
csodálkozva álltam és szerettem volna meggyőzni mindenkit, hogy maradjanak még és
tapsolják vissza az előadókat, hiszen a java még hátra van, de sajnos egyedül kevés
voltam visszatartani a tömeget. A Carnegie Hallban neves jazz előadók is
gyakran fellépnek, érdemes figyelni a programot.
Jazz, blues
Kevés hely van a világon, ahol ekkora kínálat lenne
jazz koncertekből. Több tucat olyan klub van Manhattanben, amelyben szinte
minden este hallgathatunk jazzt. A legendás jazzklubok általában kissé borsos árúak,
de akik nem feltétlenül akarják elmondani otthon, hogy jártak a Blue Note-ban, ingyen
is hozzájuthatnak betevő jazz-muzsikájukhoz. Nyaranta dúskálni lehet a
lehetőségekben, hiszen több helyen is vannak szabadtéri ingyenes fesztiválok, pl. a
Bryant Parkban, a Damrosch Parkban, a World Financial Center Plazaban - no és a
Summerstage sorozat a Central Parkban.
Apollo Theater
253 W. 125th Street, 864-0372
Harlem egyik fő nevezetessége ez a színház, ahol többek közt Ella Fitzgerald, Duke
Ellington, Count Basie, Billie Holliday és Sarah Vaughan is fellépett. Szerdánként
időtlen idők óta az Amateur Night a program, ahol olyan lelkes énekesek léphetnek fel, akik
már megnyertek valamilyen előválogató versenyt. A színház dugig tele van ezeken az
estéken és a közönség igencsak kemény bíróként viselkedik. Ha tetszik a
produkció, hangos tapssal fogadják, de ha nem, pillanatokon belül felhangzik a
"boooo" - és akkor a fellépőnek el kell hagynia a színpadot. A szünetben
kiválasztanak néhány szerencsést a rengeteg jelentkező közül, akik
megmérettethetik magukat. Az egyik este egy ilyen hirtelen beugró hölgy volt a
legnagyobb meglepetés. Első pillantásra többgyermekes átlagos családanyának
tűnt a
hölgy, aki csak benézett ide a heti bevásárlás után. De amikor belevágott a dalba,
elállt a szavunk. A Fugees egyik számát, a Killing me softly-t adta
elő, az eredetinél sokkal jobban. A közönség a csilláron tombolt. A harlemiek
egyébként igencsak tudnak mulatni.
A nézőtéren volt néhány turista is, de
elenyésző számban (a turistacsoportok inkább a másik harlemi nevezetességet, a
Cotton
Clubot látogatják - lásd később),
így igazi harlemi hangulatban lehet részünk.
Birdland
315 W 44th Street (8th-9th Avenue között), 581-3080
Minden este 2 előadás. A zenészek ismertségétől függően 10-40 dolláros
belépők (a bárnál ülve olcsóbban megússzuk, mint asztaloknál, ahol
kötelező fogyasztás is van). Neonfények, krómdíszítés, déli konyha. Ritkán lépnek itt fel
híres zenészek, inkább ismeretlenebb muzsikusok helye.
Blue Note
131 W. 3rd Street (6th Avenue), 475-8592
A világ talán leghíresebb jazzklubja, mondhatnám, a jazzklubok Hard Rock Cafeja vagy
Carnegie Hallja (ki miben járatos). Rengeteg lemezt vettek fel itt, rengeteg nagy
névvel. És a klub bizony mindent megtesz e hírnév aprópénzre váltásáért. A
belépők itt a legmagasabbak - itt is igaz, hogy az asztaloknál többet
kell fizetni, mint a bárpultnál. Ha további erős késztetést éreznénk
pénzköltésre, semmi gond: az ételek és az italok ára is elképesztő, no és persze
vehetünk Blue Note feliratú pólót, bögrét, sapkát, bármit. A zenei
színvonallal általában nincs gond, de a hely hangulata hátborzongató.
A koncert kezdete előtt fél órával mindenkit betereltek az asztalokhoz és
kihozták az italokat. Egy hang üdvözölt minket sok kis
hangszóróból, mint valami Nagy Testvér, és elmondta a szabályokat. Például azt,
hogy a koncert alatt nem lehet meg se mukkani. Aztán megjelentek a zenészek a
színpadon, leadták a műsort. A vége előtt negyedórával az egyenruhás pincérlányok
mindenki elé letették a számlát. Mire vége lett a zenének, már fizettünk is, és az
égből jövő hang elköszönt tőlünk. Udvarias mosollyal kituszkoltak, mert már jött a
következő turnus. Ha igazi jazzkocsmás hangulatra vágyunk, akkor keressünk
valami más helyet.
Cotton
Club
656 W. 125th Street (Broadway és Riverside között), 663-7980
Nagy megilletődöttséggel készültem a napra, amikor átlépem e szentély küszöbét
- hajnalig tartó őrületes jam sessiont vártam, izzadó fekete zenészekkel és lelkes
közönséggel. Ehelyett egy rakás német turistacsoport csivitelésébe csöppentem. Mit
ne mondjak, óriási csalódás volt. Azért ha valaki nem akarja kihagyni az oly sok
mozifilm által legendássá lett klubot, menjen el a hétvégi brunchra (szombaton és
vasárnap), akkor a zene mellé bőséges ebéd is jár. A zene végül is nem
rossz, hangulatos gospelek, csak kissé kiábrándító, amikor a fekete énekesnő "Ich liebe dich" felkiáltással üdvözli a
turistákat. Ennél már csak az volt szomorúbb, amikor egy 35 éves francia vendég
elénekelte a "Happy birthday to me"-t (!) saját születésnapjára. Nem akarom
fokozni, de mindennél többet elárul a hely szelleméről, hogy a prospektus szerint
vállalati karácsonyi ünnepségekre is kibérelhető... Az igazsághoz az is
hozzátartozik, hogy a jelenlegi épület nem az eredeti Cotton Club, mert azt a 30-as
évek közepén lerombolták lakótelep építése miatt. Akkor vége szakadt egy
legendának - bezárt a klub, ahol többek között Duke Ellington és Cab Calloway kezdte
pályafutását, és ahol a város elitje a legnagyobb gengszterekkel vacsorázott
együtt. A klubot 1978-ban nyitotta újra meg Mr. John Beatty, aki azóta is igazgatja.
Mr. Betty dícséretére legyen mondva, hogy minden vendéget minden előadás előtt
személyesen üdvözöl és nagyon odafigyel arra, hogy mindenki jól érezze magát.
Smalls
183 W. 10th Street (7th Ave), 929-7565
A Smalls nevéhez méltóan valóban kicsi, de pont az az igazi hangulatos
jazz klub, amire vágyik az ember. Törzsközönsége fiatalabb, mint a város
nagynevű társaié, és igazán olyan a hangulat, amilyen az 50-es években lehetett. A
belépő viszonylag baráti - a 90-es években úgy reklámozták, hogy 10
dollárért 10 óra jazz. Azóta felment a tarifa, de még ma is 20 dollárért
egész éjszakán át ott lehetünk, sőt, ki-be járkálhatunk. Hétvégeken érdemes időben érkezni, mert tényleg kicsi, így hamar megtelik. Az első
pár órában kevésbé ismert, de tehetséges zenekarok játszanak, majd jönnek az
ismertebb nevek. Hajnal felé pedig jam sessionbe torkollik a muzsikálás.
A honlapról általában élőben is követhetőek a koncertek. Egyik este érdekesen kezdődött a koncert: miután a zenekarvezető
bemutatta a csapatot, a zongorista elővette körömcsipeszét és az ünnepélyes
csendben szép nyugodtan elkezdte vagdosni a körmeit. Kitt, katt, kitt,
katt. A közönség
lélegzetvisszafojtva bámulta. Amikor befejezte, megkönnyebbülten felsóhajtottunk, és
a zenészek végre a húrok közé csaptak.
S.O.B.s /Sounds of Brazil/
204 Varick Street (Houston Street), 243-4940
Egy
csipetnyi karibi hangulat New York közepén: nádfedeles bár, pálmafák, hatalmas színes vidám
festmények. És ennek megfelelő a zenei kínálat is, azaz brazil, haiti,
afrikai zenészek; bossanova, reggae, latin stílusok. Én a legendás Astrud
Gilberto koncertjén jártam itt, de bevallom, csalódás volt. Talán mindenki ismeri a hölgy
leghíresebb számát: A Girl from Ipanema-t. Csak Astrud Gilberto nem. A koncerten végig
kottából olvasta a szöveget és az a fránya állvány pont akkor dőlt el, amikor ez a
mindenki által várt nóta következett. Astrud Gilberto zavartan szedegette össze a
széthullott papírlapokat, míg a közönség kívülről fújta a dal
szövegét. Kissé kellemetlen volt.
Village Vanguard
178 7th Avenue South (W. 11th Street), 255-4037
Talán a legnagyobb, leglegendásabb jazz klub a városban, 1935 óta változatlan
helyen. Ha csak egy klubba mész el New Yorkban, legyen ez és lehetőleg
hétfő este. Igazi atmoszférája és törzsközönsége van,
sötét és füstös és mindenki játszott itt, aki számít. A zenészek ma is ugyanazt
a mikrofont használják, amit annak idején John Coltrane. Minden hétfőn a Vanguard
Jazz Orchestra játszik: 16 zenész összezsúfolva a kis színpadon. A hangulat abszolút
családias. Amikor az egyik vendégnek megszólalt a mobiltelefonja, a szaxofonos rögtön
válaszolt rá egy futammal: bip-bip-bip. A mellékhelyiség talán a legszűkebb a
városban; nekem mindenesetre komoly nehézséget okozott a bejutás a
fényképezőgéppel a nyakamban. Egy tanács: nem jó a bárpult mellé ülni, mert az
öreg báros állandóan csörög a még öregebb pénztárgéppel. Előadások
este 9-kor és 11-kor. A belépő hétfőnként 20 dollár, egyéb
koncertekre 25 dollár, plusz egy ital kötelező fogyasztás. Az étellel
kapcsolatban idézném a honlapot "We do not serve food. We haven't
served food here in 25 years. So if someone offers you a hamburger, check
the expiration date."
Arthur's Tavern
57 Grove Street (7th Avenue), 675-6879
1937 óta működő, aprócska, patinás jazz klub, ahol soha nincs belépő
(ugyanakkor viszonylag gyakran érdeklődnek a pincérek, mit kérünk
inni). Hétfő esténként dixieland (35 éve ugyanaz a zenekar), keddtől
szombatig remek élő jazz, vasárnap blues.
Pop, rock
Madison Square Garden
2 Penn Plaza, W. 31st és W. 33rd Street, valamint a 7th és 8th Avenue között, 465-MSG1
Rendkívül változatos programok színhelye - itt láttam Eric Clapton virtuóz gitárkoncertjét,
a U2-t, a legendás new yorki kosárlabdacsapatot, vagy például Paul Simon
és Annie Lennox közös jótékony estjét a kisteremben. Ez utóbbira nagyon borsos
árú jegyek voltak, így én csak reménykedve köröztem a bejárat előtt, hátha
történik valami csoda. Történt. Az egyik jegyszedővel valahogy szóba elegyedtem, és
kiderült róla, hogy egy 56-ban kivándorolt hazánkfia. Rövid barátkozás után már
hozott is nekem egy tiszteletjegyet, én meg húztam befele. Az este a közönség és a
biztonságiak közti finom huzavona jegyében telt. Újra es újra előrementek egy
páran az első széksorok elé, a rendészek visszaterelgették őket a helyükre,
néhány szám után a rosszalkodók visszaszivárogtak, és így tovább. Én egy
hirtelen ötlettől vezérelve kitűztem a fotósigazolványom (köztünk
legyen szólva, nem igazi) és nagy magabiztosan
elkezdtem villogtatni a vakum. Egy marcona őr villámgyorsan ott termett: A sajtótól van?
- kérdezte. Igen - feleltem határozottan. Elbizonytalanodva nézett rám: És azt nem
mondták a tájékoztatón, hogy vakut nem lehet használni? Ártatlanul néztem rá:
Nem... Sajnos gyorsan kiderült a turpisság, hogy nem vagyok igazi akkreditált fotós.
Elzavart a helyemre, de már mindegy volt, mert elég kockát ellőttem, és
mint utólag kiderült, remek fotók készültek.
Ha a városba látogatunk,
feltétlenül nézzük meg a Garden programját, nem lép-e fel valaki híresség,
no és ha van rá mód, jöjjünk el egy kosármeccsre, mert az a legjobb
házibulik hangulatával vetekszik.
Radio City Music Hall
6th Avenue és W. 50th Street sarok, 247-4777
A koncertterem leginkább revüműsoráról ismert, de időnként ki lehet fogni más,
izgalmasabb eseményeket is. Itt adott például a Gipsy Kings is egy egészen fergeteges
hangulatú koncertet. Két taktus után talpra ugrott a meglehetősen vegyes korosztályú
közönség és végigtapsolták, végigtáncolták a kétórás koncertet. Mintha
mindenki spanyol tánctudással a vérében született volna, olyan profin járták az
emberek a flamencót.
Beacon Theater
2124 Broadway (74th és 75th Street között), 496-7070
Ez régimódi színház, zsöllyével és emelettel, helyre szóló, meglehetősen
drága jegyekkel, ahol a helyszíntől szokatlan módon remek rock koncertek
vannak, én pl. Joe Cockert hallgattam meg itt. A legemlékezetesebb
azonban Nick Cave koncertje volt - fekete színházban fekete ruhában
fellépő zenészek depressziós balladái - a legoptimistább ember életkedve
is elment volna. Sokkoló egy este volt.
Bitter End
147 Bleecker Street (Thompson Street), 673-7030
A Village patinás klubja, 1960 óta működik ugyanazon a helyen. A bejárat melletti vitrinben
hosszú listán olvashatjuk, kik léptek itt fel; a tiszteletet parancsoló névsor Woody
Allentől Neil Youngig terjed.
Cafe Wha?
115 MacDougal St (W. 3rd és Bleecker St között), 254-3706
Annál nagyobb dicséret talán nem kell egy klubnak, mint az, hogy ezt választottam new
yorki búcsúestém színhelyéül... A klub már az 50-as és 60-as években
egy kultikus hely volt, rendszeres vendégei között találhattuk Allen
Ginsberget, Bob Dylant vagy Jimmy Hendrixet. Az elmúlt évtizedekben
valami egészen fergeteges hangulatot produkál itt
szerda és vasárnap között minden este a Cafe Wha Band, mely az utóbbi
20-30 év legnépszerűbb dalait adja elő. A közönség tapsol, énekel, táncol és egészen
természetes módon az előadásba is bekapcsolódik. Bárki felmehet a színpadra
elénekelni kedvenc nótáját, nem kell félni, a zenekar szinte minden számot ismer,
így csípőből tudják kísérni az amatőr énekeseket. Egyik este egy spanyol
turistacsoport vetődött ide és egy bombázó szőke lány is felkéredzkedett a
színpadra. Egy Joe Cocker számot énekelt, az eredetit kísértetiesen megközelítő
rekedtes hangon - a basszusgitáros úgy bámulta a lányt, hogy elfelejtett játszani.
Óriási tapsot kapott, és a dal után a zenekar hosszasan próbálta rábeszélni a
lányt, lépjen be közéjük állandó tagnak. A hangulat oldottságára jellemző, hogy
időnként az egyik pincér is felperdült a színpadra énekelni egy kicsit. Hétvégén érdemes
helyet foglalni, szerdán és vasárnap nincs belépődíj.
Irving Plaza
17 Irving Pl (15th Street), 777-6800
Az Irving Plazara csak mosolyogva tudok gondolni, hiszen ehhez a klubhoz fűződik egyik
legnagyobb koncertélményem, egy ABBA emlékkoncert. A zenekar neve Björn Again, és
minden ősszel adtak itt egy fergeteges koncertet. Igazi ABBA ruhákban, ABBA
felállásban, ABBA gesztusokkal - ugye mindenki emlékszik, milyen volt, amikor a két
lány egymásnak háttal, meg egymással szembefordulva énekelt; na, pont így
csinálták ők is. És a 10 - 50 év közti közönség egy emberként énekelte a
számokat. Egy kedves orvos barátnőm, akit addig nagyon visszafogott, nyugodt embernek
ismertem, magából kikelve ugrált egyhelyben, végigtapsolta a koncertet és vigyorogva
énekelte a nagy slágereket. Itt ismertettem össze egy matematikus barátommal
- azóta házasok és három gyerkőc boldog szülei:-)
Éjszakai táncos helyek
Element
225 E. Houston Street, 505-5033
A m időnkben még Banknak hívták, az épület eredetileg ugyanis egy
bankszékház volt. Fekete nagy
teremben szinte teljes sötétségben fekete ruhás fiatalok táncolnak techno zenére
szótlanul, maguk elé bámulva. A lányokon fekete rúzs, fekete körömlakk, a fiúkon
fekete napszemüveg. A zene dübörög, beszélgetni lehetetlen. A ruhatárosról hosszas tanakodás után sem
tudtuk eldönteni, fiú-e vagy lány. Nem az önfeledt, vidám kacarászás
helyszíne.
Webster Hall
125 E. 11th Street (3rd és 4th Avenue között), 353-1600
Még tartja magát a legnagyobb és kétség kívül az egyik legjobb táncos
hely a városban. Eredetileg koncertterem volt, az 1950-es években Frank
Sinatra, Elvis Presley, Tony Bennett és még számtalan neves zenész
adott itt koncertet. A 80-as években aztán rock zenészek vették át a
színpadot, fellépett itt Prince, Eric Clapton, Sting és még sorolhatnám.
A mai napig is vannak élő koncertek, de csütörtöktől szombatig éjszakai
klubként is működik. "Dress code: Dress to impress". Október
utolsó napján nehogy kihagyjuk a Halloween bulit, mert egészen biztos,
hogy itt találjuk a legjobb jelmezeket a városban.
Vazacs Horseshoe Bar
(ismertebb nevén: 7B)
7th Avenue és Avenue B sarok, 473-8840
Ha valaki ki szeretné próbálni, milyen egy versenyautót vezetni, akkor itt
különösebb rizikó nélkül megteheti az egyik szimulátor játékon. De nem is ez a
nagy szám. Hanem az, hogy ez a bár egy rakás filmben szerepelt, például itt
forgatták a Keresztapa vagy a Krododil Dundee egyes részleteit. A Rolling Stone magazin
pedig az itteni zenegépet választotta a világ legjobbjának. Ezek ismeretében kész
csoda, hogy nem sorakoznak a turistabuszok a kocsma előtt. De tényleg nem. Ez is csak
olyan sarki kocsma, mint a többi.
Woody
Jelenleg a Carlyle Hotelben játszik hétfő esténként, a Madison
Avenue és a 76. utca sarkán, asztalfoglalás ajánlott. Nem olcsó mulatság
- 110 dollár, plusz vacsora, illetve a bárnál ülve 85 dollár plusz 25
dollárnyi italfogyasztás. Én persze valahogy bekuncsorogtam magam, és még
egy közös fotót is sikerült csinálni (de erre ne számítsatok, nem
szokás).
Sör
Peculier Pub
145 Bleecker (a Thompson és a LaGuardia Street között), 353-1327
A söröző jellemzésére elég talán egy számot mondani: körülbelül
300 fajta sör
van itt.
Költészet
Nuyorican Poets' Cafe
236 E. 3rd Street (Avenue A és B között), 505-8183
Igazi East Village intézmény, amely már 35 éve amatőr költők, zenészek,
énekesek, színészek és képzőművészek megmérettetésének színhelye.
Ha egy olyan esti programra vágyunk, ahol rajtunk kívül garantáltan egy
turista sincs, csak helyi fiatalok, akkor ide jöjjünk.
Kabaré
New Yorkban csak úgy hemzsegnek a kabarék, és rendkívül
népszerűek. Egy apró figyelmeztetés: csak akkor tudjuk igazán élvezni a poénokat, ha
egyrészt tökéletes az angoltudásunk, másrészt ismerünk minden amerikai TV
személyiséget, politikust, baseball játékost, stb. Egyébként maximum csak a többieken nevetünk
- de mivel ragadós a nevetés, így is jól lehet szórakozni.
Gotham Comedy Club
208 W. 23nd Street, 367-9000
Tipikus new yorki kabaré, profikkal és amatőrökkel, főleg helyi közönséggel.
Drag Queen
Hedda Lettuce
Itt nem klubot ajánlok, hanem egy "művésznőt" - nézzük meg
a honlapján, éppen hol lép fel, és menjünk
Next part of the New York Guide Book
Back to the Big Picture Guide Book
Back to my home page
A New York Utikönyv következo része
Vissza a A Nagy Képes Utikönyv oldalra
Vissza a nyitooldalra |